Πάμε για #ΚΑΘΑΡΑΔΕΥΤΕΡΑ...
Με αισιοδοξία και οικονομία...
Με πνεύμα περιηγητικό και εξερευνητικό...
Με υγεία και πρόνοια...
Με αυξημένη μεζεδοκαταναλωτική διάθεση...
Με άφθονες λαγάνες και ταραμοσαλάτες...
Με όρεξη και μέτρο...
Με ρομαντική διάθεση...
Με χορούς και με τραγούδια...
Με κομφετί και χαρταετούς... πετάμε χαμηλά...
Με παράδοση θετική σκέψη και ενέργεια...
Με καλή παρέα και προσοχή στο δρόμο...
Καλή σαρακοστή φίλοι μας καλά να τα περάσετε...
Καλή Σαρακοστή και ραντεβού στα Φάληρα!!
Hotel Nestorion, Pentelis 8, Paleo Faliro, Athens,Gr
5' από το Κέντρο Πολιτσμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Τιμές οικονομικές από 44€ για Καθαρά Δευτέρα.

Let's go for #CLEANMONDAY...
With optimism and economy ...
With a touristic and exploratory spirit ...
With health and welfare ...
With increased food-consumption mood ...
With appetite and measure ...
With romantic mood ...
With dances and songs ...
With confetti and kites ... we fly in low levels ...
With tradition of positive thinking and energy ...
With good company and attention on the road ...
Dear friends, let us spend the clear Monday well ...
Good Lent and see you in Faliro area!
Hotel Nestorion, Pentelis 8, Paleo Faliro, Athens, Gr
5' minutes walk from Stavros Niarchos Foundation Cultural Center.
Special Offer from 44€#room for Cleanl Monday

ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ Δεν ξεχνάμε την Παράδοση.. από το βιβλίο του Γ.Α.Μέγα.

Η Καθαρή Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής γι' αυτό λέγεται και πρωτονηστίσιμη Δευτέρα και Αρχιδευτέρα. Λέγεται Καθαρή, επειδή από το πρωί της ημέρας  αυτής κάθε νοικοκυρά καταγίνεται να καθαρίσει τα μαγειρικά της σκεύη από τα λίπη, πλένοντάς τα με ζεστό σταχτόνερο. Κάθε εργασία αποκλείεται, επειδή ουσιαστικά η Καθαρή Δευτέρα ανήκει στην Αποκριά. Είναι τόσο δύσκολο να χωριστεί κανείς αμέσως απ' ό,τι καλό και ευχάριστο έχει απολαύσει! 'Έπειτα κανένας κανόνας δεν απαγορεύει το ΚΡΑΣΙ. Αυτό λοιπόν με λίγες ελιές, ταραμά, και φρέσκα κρεμμυδάκια και με το απόθεμα της ευτυχίας που διατηρείται ακέραιο από την προηγούμενη μέρα, αρκεί ώστε και η ημέρα αυτή να μη στερεί σε κέφι και λυτή γλώσσα από τις ημέρες της Αποκριάς, με τη διαφορά ότι αλλάζει η σκηνή, και όλοι, οι μεγάλοι με τα καλάθια και τις μπουκάλες, οι μικροί με τους χαρταετούς, πηγαίνουν στην εξοχή για να κάνουν τα κούλουμα.

Εκεί, κουρασμένοι κάπως από το ξαγρύπνι και το γλέντι της Αποκριάς, ξαπλόνωνται κατά ομάδες στην πρασινάδα γειτονικού λόφου ή λιβαδιού και τρώγουν τα νηστίσιμα φαγητά τους. Αλλά όταν αποφάγουν και αρχίσει το κρασί να γεμίζει τα ποτήρια, αρχίζουν πάλι οι χοροί και τα τραγούδια, οι αστεϊσμοί και τα αμοιβαία πειράγματα. Αυτά σε μερικούς τόπους, παίρνουν την έκταση και σημασία των εθίμων της Τυρινής Δευτέρας.

TIPS  ΕΘΙΜΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ:

ΤΥΡΝΑΒΟΣ:

Βράζουν Μπουρανί δηλ. αλάδωτη χορτόσουπα από σπανάκι και ξύδι λέγοντας άσεμνα τραγούδια και πειράζοντας τους διαβάτες, κατά τους γνωστούς "γεφυρισμούς", ή τα "εξ αμάξης" κατά τους αρχαίους. Επίσης έντυπαν κάποιο βασιλιά του μαύριζαν το πρόσωπο και το φόρτωναν ανάποδα σε ένα γαίδαρο που του κρατούσε την ουρά, το γύρζαν έτσι στην αγορά κάνοντας διάφορα άσεμνα φερσίματα. Τέλος τον έριχνα μέσα σε ένα λάκο με νερά.

ΑΝΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΗ:

Ενας γεωργός παρίστανε το μπέη πάνω σε μια βοηδάμαξα, φόραξε ένα καλάθι ανάποδα αντί για στέμμα που κρέμονταν σκόρδα και κρεμμύδια. Διάβαζε ένα βιβλίο ανάποδα  και λέγοντας κάποιες ευχές έσπερνε κριθάρι. Κατόπιν οι ακόλουθοί του τον τοποθετούσαν ανάσκελα στο σημείο που έσπειρε θέλοντας να δηλώσουν ότι περιμένουν μια καλή σοδιά.

Σε διάφορα μέρη της Ελλάδος μεταμφιέζονται:
Σήμερα 'ναι  μέρα μας
κι η Σκυλοδευτέρα μας,
σήμερα να γανωθούμε
και στη λούμπα μας (έλος)
στο τέλος να νιφτούμε!

ΚΑΡΠΑΘΟΣ:

Θίασο μεταμφιεσμένων που αποτελείται από τον γέρο, την γριά, τον Αράπη, τον καδή και μια καμουζέλα (δηλαδή μασκαρά) με κουδούνια στο λαιμό, καβάλα στον γάιδαρο ξανάστροφα), όλους με δέρματα ζώων στους ώμους το κεφάλι και το πρόσωπο. Πρόσωπα της ακολουθίας είναι: ο Εβραίος, ο γιατρός, οι Αρναούτηδες και οι κόρες. Θέμα της παράστασης: Η απαγωγή κόρης, σύλληψη του απαγωγέα από τους Αρναούτηδες και δίκη του από τον Καδή.

ΘΗΒΑ:

Γίνεται διακωμώδηση βλάχικου γάμου, με τη νύφη να έχει κρεμασμένα στον λαιμό της τροκάνια, δηλαδή μεγάλα χάλκινα κουδούνια, με το συμπεθεριό καβάλα σε γαϊδάρους ανάποδα. Η γαμήλια τελετή έχει ως κατακλείδα το λείψανο: ένας ξαπλώνεται κατά γης νεκρός. του ανάβουν κεράκια και τον μιρολογούν, αλλά ξαφνικά τινάζεται επάνω αναστημένος..

ΚΟΡΩΝΗ:

Την καθαροδευτέρα άνδρες και γυναίκες μεταμφιέζονται, γίνεται γλέντι στην εξοχή πάιζουν παιγνίδια, κάνουν το λείψανο, κλαίνε οι μοιρολογίστρες,

Χορτιάριασε το μνήμα σου,
και πάω να το βοτανίσω,
αχ, ιχ, βοηθάτε φίλοι και δικοί μ,
αχ  αντρούλη μου, το πόνο μου να δείξω..
και τραβομαδιούνται σαν τις Μανιάτισες και χτυπάν τα κούτελά τους.

ΛΕΥΚΟΓΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ:

Το  απόγευμα της Καθαράς Δευτέρας γίνεται η κηδεία του καρνάβαλου. Οι κάτοικοι μουτζουρωμένοι μαζεύονται γύρω από ενα που  παριστάνει το νεκρό πάνω σε μια σανίδα. Τον κηδεύει  η Σαρακοστή (άνδρας ντυμένος σαν γυναίκα) αδύνατη ψιλή και στα κατάμαυρα ντυμένη. Καμπάνες χτυπούν, μουτζουρωμένοι συγγενείς ακολουθούν κρατώντας στεφάνια και άλλοι μασκαράδες που μοιρολογούν...

Ελάτε και στόξόδι του,
Κάμετε το σταυρό σας,
έως τα χτες γλεντάγατε,
με τούτον στο πλευρό σας,
Εμείς ετούτον κλαίομεν,
εμάς πoιός θα μας κλάψει,
όπου το σκορδοκρέμμυδο
τ' άντερα θα μας κάψει;

ΚΑΤΣΙΔΟΝΙ ΚΡΗΤΗΣ:

Τρώνε μακαρούνια, τυρί, κρέας και ό,τι άλλο Πασχαλινό και , ενώ κλαίνε, πάνε και θάφτουν. βαστούνε ακόμη και τα λούρα και τα θυμιάζουν και λένε συγχρόνως πως ήλθεν ο Λουμπούνης κι εξόρισε τον Μακαρούνη και τον Πασκάλη:

Ο Λαζανάς ψυχομαχεί
κι ο Μακαρούνης κλαίει
κι ο Κρόμμυδος σουρσουραδεί
επάνω στο τραπέζι..

ΝΑΥΠΛΙΟ:

Εδώ κατά την εκδοχή της Δερβίτσασνης της Βόρειας Ηπείρου καταδικάζεται ο Καρνάβαλος σε θάνατο στη φωτιά που σημαίνει ότι ο κατάδικος  (ομοίωμα καταδίκου με άχυρα) του κολασμένου καιρού περνάει από δικαστήριο στη πλατεία του χωριού. Δικαστές μασκαράδες καί άλλοι φέροντες προσωπεία. Κατηγορίες:  Άφησε την λεχώνα γυναίκα του χωρίς να της δώσει να πιει 40 οκάδες κρασί.. και άφησε τους κορέους  να πιούν το αίμα της φαμίλια τους.. Βάζουν στον καρνάβαλο φωτιά και χορεύουν γύρω...

Η οργιαστική κίνηση της  Καθαρής Δευτέρας σταματά, σαν από θαύμα, μόλις σημάνει Εσπερινός. Η ταφή της γριάς Αποκριάς ακολουθεί τις υπόλοιπες ημέρες της Καθαράς εβδομάδος σαν μια αιώνια πάλη του χειμώνα και της άνοιξης στο ποιός θα επικρατήσει,  ή προκειμένου η γη να βλαστήσει απομακρύνεται με αυτό τον τρόπο το κακό που την μολύνει.

Τέλος για τις ανύπαντρες κοπέλες οι ημέρες της Αποκριάς και η καθαρή Δευτέρα θεωρούνται κατάλληλες για μαντείες όπως το κάλεσμα και το δέσιμο της Μοίρας το βράδυ της Καραρής Δευτέρας πριν κοιμηθεί η κοπέλα τυλίγει στη μέση τηςένα χρυσομάντιλο, στις 2 άκρες του οποίου δένει με τρεις κόμπους και λέει:

Αγία Δευτέρα βγαίνοντας,
Αγία Τρίτη μπαίνοντας,
Αγία Τετράδ' αληθινή
όπου σε στέλνω να διαβείς...
τη Μοίρα μου να πας να βρεις,
ν' αρθεί απόψε να μου ειπεί,
ποιον άντρα θέλα πάρω..

Τα Αρμυροκουλουρα (με αλεύρι κλεμμένο από τρία σπίτια που τα ζυμώνει παρθένα με την ελπίδα παντρειάς) και τα Σαρακοστοκούλουρα είναι επίσης ανάλογα  έθιμα της ημέρας..